Binnenste Kniebandletsel

Binnenste kniebandletsel

 

Wat is een binnenste kniebandletsel?

De knie is een ingewikkeld gewricht dat bestaat uit verschillende kapsels, banden en andere structuren, die de knie stevigheid geven. De kniebanden zijn hier ook onderdeel van. Letsel aan de kniebanden kan verrekkingen of een kleine of grote scheur veroorzaken. De binnenste knieband, ook wel binnenband of mediale knieband genoemd, loopt van de binnenzijde van het bovenbeen naar de zijkant van het scheenbeenbot. De functie van de binnenband is het voorkomen van een extreme

x- stand van de knie en letsel is vaak het gevolg van een grote kracht op de knie. Bij extreme druk op de binnenste knieband kan scheuring ontstaan. Omdat de meniscus  vastzit aan de binnenste knieband zien we vaak dat de meniscus en de binnenste knieband gelijktijdig letsel oplopen. Het letsel ontstaat vaak tijdens sporten zoals skiën, maar ook een val kan de oorzaak zijn. De knie wordt aan de buitenkant geraakt en hierdoor wordt de kracht op de binnenband te groot en scheurt deze. Na het ontstaan van het letsel is de knie meestal gezwollen, neemt pijn toe bij druk op de band en de knie voelt instabiel aan.

 

Online Behandeling bij Binnenste Kniebandletsel

Omdat een goede diagnostiek belangrijk is, zal de fysiotherapeut  eerst heel goed navraag doen naar de aard van de klachten, hoe de klachten zijn ontstaan en wat het beloop van de klachten tot nu toe is. Als het nodig is om een MRI te maken, zal de fysiotherapeut dit met jou bespreken en jou begeleiden bij de juiste verwijzing naar een arts. Wordt inderdaad bepaald dat er sprake is van letsel aan de binnenste knieband, dan wordt bekeken welke behandeling zinvol is. Bij een totale scheuring van de band is een operatie meestal nodig. Bij minimale schade kan rust en fysiotherapie voldoende uitkomst bieden. Een binnenste knieband herstelt vaak beter dan de buitenste knieband. De fysiotherapeut zorgt, ook op afstand, voor een passend beweegschema en begeleidt het revalideren met als doel herstel met zo min mogelijk restklachten.